Interjú a Ford robotdokijával

2013. jún. 03.

A Ford hipermodern németországi üzemében, Kölnben a csúcstechnológiájú robotok napi 24 órában, heti hét napon át ‘robotolnak’ – de néha ők is megbetegedhetnek. Ha ilyesmi történik, jön a robotdoktor – például Gerd Zech –, hogy „meggyógyítsa” őket.

Gerd Zech, a Ford Köni-i üzemének robotműszerésze 24 éve dolgozik a vállalatnál, és imádja munkáját.

“Minden nap akad egy új kihívás, vagyis egy új, megoldásra váró probléma. Nem könnyű, mégsem szeretnék mással foglalkozni.” – árulja el a robotdoki.

A Ford köln-i gyárában kétféle robotot alkalmaz – a Comau és a Kuka típusokat: a Comau feladata, hogy az alkatrészeket a helyükre illessze, a Kuka feladata a karosszéria ponthegesztése. A Ford 980 robotot alkalmaz németországi üzemeiben, amelyek naponta mintegy 1600 autó gyártásában vesznek részt.

Gerd, akinek egyébiránt kevenc robotjai R2-D2 és C-3PO a Csillagok háborúja sorozatból saját elmondása szerint vérbeli mesterember, aki szabadidejében is mindig bütyköl valamit: vagy a ház körül néz tennikvalók után, vagy autókat restaurál.

A robotdoki szívesen válaszolt a nem mindennapi munkájával kapcsolatosan feltett kérdésekre.

–       Mikor kezdett el érdeklődni a műszerészi munka iránt?

–       Már gyerekkoromban is mindig érdekelt, hogyan működnek a dolgok – kegyen az elektronika vagy mechanika. Eleinte bicajokat javítottam, aztán lassan áttértem a robogók tuningjára.

–       Ha építhetne egy robotot, milyen feladatra tervezné?

–       Építenék egyet a házimunka elvégzésére, hogy több idő maradjon a családra és a hobbikra, vagy bármilyen olyan robotot, ami segítségünkre lehet.

–       Hogyan telik egy átlagos nap a Ford “Robotkórházában”?

–       Egy szokványos nap a hibaelemzésekkel kezdődik. Aztán szétszedjük a robotokat, megtisztogatjuk és átvizsgáljuk, majd pedig összeszereljük őket, Vészhelyzetben, például amikor egy meghibásodott robot miatt az egész gyártósor leáll, mindannyian a helyszínre sietünk. Ilyenkor mi vagyunk a “gyári mentőszolgálat”.

–       Hogyan javíthatnak ezek a gépek a Ford-modellek minőségén?

–       A kulcsszó a minőség. A robotok sokkal pontosabban és megbízhatóbban dolgoznak, mint az emberek, különösen, ha hegesztésről, ragasztásról vagy mérésről van szó. Az ajtók akkurátus beszereléséhez például különleges, lézeres érzékelőkkel felszerelt robotokat használunk.

–       Az új Fiesta gyártásában mekkora szerepet kapnak a robotok?

–       A karosszériamunkák körülbelül 80 százaléka az ő dolguk, és a fényezésben is ugyanez a helyzet. A végszereldében és a minőségellenőrzésnél is robotok végzik a munka 20 százalékát. Mindent egybevetve egy új Fiesta létrejöttében 50-60 százalékban játszanak szerepet a robotok.

–       És mi újság mostanában a Ford-robotok világában?

–       A minőségvizsgálathoz munkába állítottunk egy fotocellás szemekkel felszerelt robotot. Emellett éppen most végezzük egy olyan robot első tesztjeit, ami ultrahanggal ellenőrzi a hegesztett kötések minőségét, méghozzá mélyen az anyag belsejében.

–       Előfordulhat egyszer, hogy a robotok átveszik a hatalmat a világban?

–       Nem, az irányítás mindig az emberek kezében marad.

Hozzászólások

comments

A szerző

Hasonló cikkek