Nem véletlenül zöld pokol!

2012. Sze. 09.

Motorbőgés, benzinszag, gumifüst – egy tisztességes versenypálya természetes velejárói. Megannyi ismert autós paradicsom található a világon, de a legnagyobb legenda talán a németországi Nürburgringet övezi. Zöld pokolnak „becézik”, hiszen sehol máshol nem halad ennyit a pálya a valódi természetben: át dombokon és völgyeken, patakok felett, falvak mellett, egy vár körül. Persze nincs is nagyon másik pálya, amelyen 20 kilométernél is hosszabbra nyúlik egy kör.

 

A kezdetek

Az 1920-as évekig nyúlik vissza a története, ekkor döntött úgy a Német Autóklub, hogy a közúton megrendezett versenyek túlságosan veszélyesek. Az olaszok ekkora már építették Monzát, így a németek sem akartak lemaradni. Sőt, úgy döntöttek, legyen az övék a legjobb pálya. A korabeli ring még a mainál is hosszabb, 28 kilométeres vonalvezetésű volt. 1927 nyarán rendezték rajta az első versenyt.

1950-ben rendezték meg az első Forma-1-es világbajnoki évadot, amelynek egyik helyszíne a Nürburgring volt. Az akkori technikai szinten szűk 10 percet vett igénybe egy kör, amely a hosszú célegyenest leszámítva állandó koncentrációt igényelt. Phil Hill volt az első, aki 9 perc alatti kört futott 1960-ban.

 

Lauda és az átépítés

Az 1970-es évekre annyira felgyorsultak az autók, annyi baleset történt, hogy a pilóták tiltakozni kezdtek és bojkottot hirdettek a pálya ellen. Niki Lauda nem tartott a többséggel, ő volt az első, és egyben az utolsó is, aki 8 perc alatti kört futott az átépítés előtti pályán 1975-ben. Egy évvel később azonban a szombati edzésen úgy törte össze autóját, hogy annak teli benzintankja rögtön belobbant. Csak annak köszönhetően nem égett az autójában, hogy pilótatársai megálltak kihúzni őt. Ez a baleset jelentette a végét a klasszikus pályának.

Az új pálya csak a régi pálya célegyenesével közös, a vártól délre fekszik. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően minden téren megfelel a mai biztonsági előírásoknak. 2002-ben átesett egy felújításon és bővítésen. A Nordschleife viszont annyival rövidebb lett, amennyit az új pálya lecsípett a célegyenessel, ezért rövidebb ma a korábbinál, hossza 20 810 méter. Bár Forma-1es futamokat már három évtizede nem rendeznek a zöld pokolban, attól nem kell tartani, hogy kihasználatlanul marad. Számos autóversenyt tartanak itt, amelyek közül a legizgalmasabb talán a 24 órás verseny.

Légy az élmény részese!

Bárki kipróbálhatja, aki kedvet kap hozzá, hiszen a versenyek kivételévelszabadon lehet körözni a pályán, persze nem csekély díj ellenében. Azonban senki ne nézze ki magának az utcai autóval futott körrekordot, mivel a Radical SR 8-as valójában versenyautó, csak rendszámot tettek rá és levizsgáztatták. A kevésbé bátraknak sem kell lemondaniuk az élményről: Ringtaxi néven indítottak szolgáltatást a pálya üzemeltetői. Profi pilóták, versenyautóval  viszik körbe az érdeklődőket. Annak, aki nem jut el a pályáig pedig vigaszt nyújthat, hogy annyira legendás autós helyről van szó, hogy egy magára valamit is adó játék és szimulátor sem engedheti meg, hogy a Nordschleife kimaradjon a repertoárból.

Legérdekesebb kanyarok:

  • Flugplatz – Schwedenkreutz: Egy hosszú egyenes fut végig egy kisebb fennsíkon, de persze nem is a Nordschleife lenne, ha ez az egyenes valóban egyenes lenne. Egy bukkanó utáni töréssel indul, majd több balos törés után egy nagyon tempós balkanyar következik. Itt derül ki igazán, kinek milyenek az idegei, ki meri padlógázzal bevenni.
  • Adenauer Forst: Egy lejtős szakasz után egy rövid emelkedő következik, aminek a tetején egy balkanyar található. Az igazi érdekesség, hogy a kanyar, és a bukkanó, pont egybe esnek. Ha a pilóta a tempóhoz képest nem jó íven érkezik, szinte kizárt, hogy be tudja venni.
  • Ex-Mühle: Egy völgy fölötti híd a kanyar közepe, így nincs lehetőség a hibázásra. Ráadásul a gödrös belső ív miatt könnyen megdobódik az autó.
  • Bergwerk: Az egyik legsunyibb kanyar – még a profik szerint is! Folyamatosan szűkül a jobbra ívelő kanyar, tehát a féktáv mindenképpen a kanyaron belül van. Itt történt Niki Lauda balesete is.
  • Caracciola Karussell: A döntött kanyar a pálya igazi jelképe. Anno Rudolf Caracciola vette a legjobban, mivel autóját belül tartotta az íven, és a poros részre kissé lelógó baloldali kerekei megcsúsztatták az autót. Ellenfelei rögtön eltanulták a technikáját. Bár később leaszfaltozták a belső részt, a kanyar megőrizte a híres pilóta nevét.
  • Pflanzgarten: A kanyar utáni rész nagyon tempós, pedig tele van apró jobbos és balos törésekkel, ráadásul talán itt a legegyenetlenebb a pálya felülete. Villámgyors reakciókat és kiváló futóművet követel, ha valaki gyorsan akar itt végighaladni.

 

 

[box]

Adatok

– név: Nürbugring Nordschleife

– építési év: 1925-1927

– egy kör hossza jelenleg: 20.8 km

– kanyarok száma: 73 (33 bal, 40 jobb)

– legmeredekebb emelkedés: 17%

– legmeredekebb lejtés: 10%

– szintkülönbség egy körön belül: kb. 300 m

– körrekord (versenyautó): 6:11.13 perc, Stefan Bellof – Porsche 956 (1983)

– körrekord (utcai autó): 6:48 perc, Michael Vergers – Radical SR8 (2009)

[/box]

 

Érdekességek

[box type=”info”] A német autógyártók olyannyira hazai pályának tekintik a ringet, hogy
szinte minden nagyteljesítményű modelljüket tesztelik itt. Ezért is volt nagy
meglepetés, hogy tavaly két teszten is gyorsabb volt az új Nissan GT-R a vele
nagyjából megegyező technikai paraméterekkel rendelkező Porsche-nál. Ráadásul
az autókat Walter Röhlr, a legendás osztrák versenyző vezette, aki „civilben” a
Porsche fejlesztő pilótája. [/box]

[box type=”info”]A leggyorsabb magyar pilóta által futott kör valószínűleg Wéber Gábor nevéhez köthető. A BMW EfficientDynamics pilótája a 24 órás verseny alatt ért el 9.42-es köridőt a 120d versenyautóval.[/box]

 

30 évig nem törte meg F1-es motor az erdő csendjét. 2006-ban azonban a BMW engedélyezett pár kört Nick Heidfeldnek a pályán. Azonban a körözés inkább szolgált PR célokat, mintsem valós hajszát. A bajor erőforrást ugyanis visszatekerték kissé, de a pilótának is a lelkére kötötték, hogy nem hiányzik a csapatnak egy tetemesebb anyagi kár, hajtson óvatosan. Így a köridő sem lett túl fantasztikus, Heidfeld mindössze 8:34-es kört ért el.
Egy kör a Nordschleife-n, egy Pagani versenyautóban:

 

 

Fotó: Nürburgring Gmbh / Fotoagentur Urner

 

Hozzászólások

comments

A szerző

Hasonló cikkek

Komment