Kátyubiztos autók építése

2012. okt. 01.

A Ford belgiumi, lommeli tesztközpontja és az Egyesült Államok béli Michiganben épült teszpályája sok kilomémternyi olyan utat foglal magában, amelynek kátyús felülete képes visszaadni a világ legrosszabb útjainak állapotát. Az ezek által a tesztpályák által biztosított valós körülmények, a high-tech adatgyűjtés és sok kilométernyi tesztelés biztosítja, hogy a Ford felfüggesztései a legkeményebb viszonyok között is tartósak maradjanak.

A Ford mérnökei jól tudják, hogy nem minden út egyforma. Kevés olyan út kanyarog a világban, amelyek finoman bánnak a rajtuk haladó autókkal, a gyakori kátyuk okozta kellemetleségeket pedig a magyar autóvezetők is jól ismerik. Miután a kátyú nem mindig előre látható, a autósok gyakran lassítás nélkül hajtanak át az akár tíz centi mély útburkolati hibákon, jóllehet a megkésett, éppen a gödörben érkező fékezés éppen ugyanakkora károkat okozhat.

Annak érdekében, hogy az általa gyártott autók még ilyen körülmények között is helytálljanak, a Ford Belgiumban, a lommeli tesztközpontban és az Egyesült Államokban, a michigani próbapályán dolgozó mérnökei az összes globális piac számára tesztelik az autókat. Számos útfelületet képesek szimulálni, kezdve Európa és Észak-Amerika alsóbbrendű útjaival, ahol gyakran rossz a felület minősége, egészen a fejlődő országok útjaiig, amelyek az időjárás változásával más-más arcukat mutatják. Mivel Európát két nagyon hideg tél sújtotta egymás után, illetve mert a kormányok költségcsökkentése miatt sokkal kevesebb a pénz a közutak javítására Európában és az Egyesült Államokban is, az autósok mindkét földrészen olyan utakon találják magukat tavasszal, amely felülete megrongálódott, és sok rajtuk a kátyú.  A Fordot vezető autósoknak ugyanakkor kevésbé kell aggódniuk, mert autóik készen állnak a megpróbáltatásokra, hiszen karosszériájuk és felfüggesztésük kialakításakor szigorú tesztelésen és alapos fejlesztési folyamaton esnek át.

A Ford próbapályáin nincs sétakocsikázás
A Ford valamennyi új modellje kemény teszteken és fejlesztési folyamatokon esik át, mert ezzel biztosítható, hogy e modellek ne csak osztályelső rugózási kényelemet kínáljanak, hanem ellenálljanak a rossz minőségű utak jelentette megpróbáltatásoknak is. A Ford lommeli tesztközpontja komoly kihívást jelentő útfelületekkel várja az autókat; mintegy 80 kilométernyi tesztpálya található itt, amelyek egy részét úgy alakították ki, hogy alaposan próbára tegye a felfüggesztés elemeit. “Tesztpályánkon Európa legkátyúsabb útjait rekonstruáltuk. Ha autóink megfelelnek ezeken a teszteken, akkor szinte mindent kibírnak majd, amivel a közutakon találkozhatnak.” – magyarázza Eric-Jan Scharlee, a Lommeli Tesztközpont speciális műszaki tartóssági tesztekkel foglalkozó mérnöke. „Nevezzen meg bármilyen útfelületet – és nálunk megtalálja.”

A lommeli és a michigani tesztközpontokban a világ különféle részein megtalálható útfelületeket rekonstruálták. A belga központ látogatói például meglepve tapasztalhatják, hogy a közlekedési táblák tanúsága szerint csupán néhány száz méter megtétele alatt jártak Franciaországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban is. A világon található különböző útfelületek ilyen alapos rekonstrukciója rendkívül fontos ahhoz, hogy a Ford termékei világszerte megfelelhessenek az autósok igényeinek. A valós körülmények szimulációja mellett mesterségesen kátyúsított tesztutak is találhatók itt, amelyeken végighaladva a Ford autók futóművére szabályozott mértékű terhelés nehezedik, illetve amelyek lehetővé teszik a Ford mérnökeinek, hogy mérjék a terheléseket, miközben az autók áthaladnak a kialakított úthibákon. “Mi a Fordnál kétféle tesztpályát használunk annak a terhelésnek a létrehozására, amellyel ügyfeleink a közutakon találkozhatnak.” – teszi hozzá Scharlee. “Az egyik felület létező utak szimulációja, mint például a Lower Dunton út Essexben, a másik pedig mesterségesen előállított kátyúk sokaságát tartalmazza, amellyel a változó útfelületeket vagyunk képesek utánozni.” Ugyanilyen munka folyik a michigani próbapályán is: “Tesztelünk murván. Tesztelünk macskakövön. Hajtunk padlógázzal. Szóval kicsit megpörgetjük a dolgokat.” – veszi át a szót Dan Coleman, a A Ford Globális Tartóssági Folyamatokért felelős vezetője.

A Ford a futóművek tesztelését a vásárlók globális igényei szerint fejleszti ki
Hogy tényleg valósághű útfelületeket legyenek képesek alkotni, a Ford mérnökei minden járműkategória vezetőit megkérdezik, hogy milyen utakon járnak autóikkal, és hogyan használják járműveiket. Ezt követően statisztikai profilt hoznak létre az autósokról, az általuk használt utakról, illetve vezetési szokásaikról, majd a tartóssági tesztciklusok során mindezt felhasználják a különböző próbapályákon. Ezekből az adatokból kiindulva a mérnökök megbecsülhetik, hogy valószínűleg mekkora terhelésnek lesz kitéve egy jármű az életciklusa során, vagyis megtudják, hogy a kocsinak mit kell majd kibírnia. Miután a Ford elkötelezte magát a globális modellek gyártása mellett, a különböző próbapályákon ezt követően végzett tesztprocedúrákat és követelményeket is egységesíti. “A futómű akkor kapja a nagy terhelést, amikor az autó kihajt a kátyúból.” – avat be Simon Mooney, a Ford az angliai Duntonban található Műszaki és Fejlesztési Központjánakunk útterhelési adatokkal foglalkozó mérnöke. “A hatás olyan, mint amikor a kerék nekimegy a járdaszegélynek. Kísérleteket végzünk valamennyi kerék- és abroncsmérettel, ami felkerülhet autóinkra, hogy megtudjuk, mit kell kibírniuk a szerkezeteknek.”

Szigorú tesztelés csúcstechnikával
A személyautók karosszériájának és futóművének tesztelése két fázisban zajlik. Az első szakasz során szimulálják azokat az extrém terheléseket, amelyeket a jármű felfüggesztésének és fő részegységeinek az autó élettartama során el kell viselnie. A második fázisban a hangsúly már a teljes autón van; ilyenkor zajlanak a nagysebességű szimulációk és a vezetés földutakon. E tesztek során csúcstechnológiájú eszközökkel mérik a futómű elemeire nehezedő terhelést. A különleges fejlesztésű kerék- és futóműfigyelő felszerelést úgynevezett Terhelési Adatgyűjtő járművekre szerelik; ezek értéke kerekenként akár 125.000 Euró is lehet, ami az autóban lévő kifinomult adatrögzítő és feldolgozó felszereléssel együtt akár 1,7 millió Eurónál is drágábbá tehet egy-egy ilyen autót. “A tesztautókon olyan speciális kerekeket használunk, amelyek mérik a terhelés erejét, illetve az ezek nyomán fellépő mozgásokat mindhárom irányban. Némely autón további érzékelők is vannak, amelyekkel együtt összesen akár 200 különböző csatornán is gyűjthetjük egyszerre az adatokat.” – – teszi még hozzá Mooney.

 

Hozzászólások

comments

A szerző

Hasonló cikkek

Komment