A Q-sorozat első RS-modellje – Audi RS Q3

2013. feb. 28.

A Genfi Autószalonon mutatja be az Audi az új RS Q3 modelljét, amely a nagysikerű Q-család első RS-változataként jelenik meg a nagyközönség előtt. Az újdonság különösen dinamikus menetteljesítményeit magas fokú mindennapos használhatósággal ötvözi. A 0 – 100 km/h sprint mindössze 5,5 másodpercet igényel, csúcssebessége pedig 250 kilométer/óra. A 2,5 literes, öthengeres turbófeltöltésű motor teljesítménye 228 kW (310 LE), üzemanyag-fogyasztása pedig átlagosan mindössze 8,8 liter 100 kilométerenként.

„Az RS Q3 az Audi nagyteljesítményű modelljeinek egyéni filozófiáját hozza el immár a kompakt-SUV szegmensbe is, ahol új teljesítménykategóriát alapít” – hangsúlyozta Franciscus van Meel, a quattro GmbH ügyvezető igazgatója. „Az RS 5 Cabriolet, az RS 6 Avant és az RS 7 Sportback mellett az RS Q3 a negyedik RS-modell, amellyel 2013 folyamán jelenünk meg a piacon. Az RS-család ezzel immár nyolctagúra bővült, s népesebb, mint valaha.” Az RS Q3 az oly jellegzetes RS-tulajdonságokat, mint a kiemelkedő teljesítményszint és a vezetés egyedülálló élménye, egyéni lifestyle-hangulattal és magas használati értékkel ötvözi. Az Audi RS Q3 a quattro GmbH, az AUDI AG száz százalékos tulajdonú leányvállalatának fejlesztése.

A 2.5 TFSI formájában az RS Q3 orrában többszörösen díjazott nagyteljesítményű erőforrás dolgozik, a nemzetközi szakmai zsűri ugyanis 2010 óta sorozatban háromszor is a „Nemzetközi Év Motorja”(„International Engine of the Year”) kitüntetéssel ismerte el kategóriájában az öthengeres konstrukciót. A turbófeltöltésű és közvetlen benzinbefecskendezésű motor 2.480 köbcentiméter összlökettérfogatából az 5.200 és 6.700 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 228 kW (310 LE) csúcsteljesítményt produkál, 420 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig 1.500 és 5.200 percenkénti fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Mindkét érték párját ritkítja az RS Q3 vetélytársai körében. Az öthengeres erőforrás már alapkoncepcióját tekintve is egészen különleges konstrukció, amely a TT RS és RS 3 Sportback modellekből lehet ismerős, ám a quattro GmbH konstruktőrei ez esetben kifejezetten az RS Q3 igényei szerint dolgozták át. Az 1-2-4-5-3 gyújtási sorrend a szívó- és kipufogórendszer optimális geometriai kialakításával közösen kimondottan sportos hangzást biztosít a különleges aggregátnak, amely már a nyolcvanas évektől nagy népszerűséget hozott az Audi számára.

Az eleve a szériafelszereltséghez tartozó „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer „auto”, „comfort” és „dynamic” üzemmódjainak választásával a vezető igény szerint befolyásolhatja a kipufogórendszer szabályzószelepének működését és a gázpedál jelleggörbéjét. A „dynamic” állásban a motort érzékenyebb gázadási reakciók jellemzik, hangja pedig még intenzívebbé válik.

A 2.5 TFSI technikával az Audi RS Q3 álló helyzetből mindössze 5,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, ami csúcsérték ebben a kategóriában. Végsebességét 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika. Az RS Q3 esetében működik együtt első ízben az Audi öthengeres aggregátja az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerével (Start-Stop System), amely a további gazdaságosságnövelő műszaki megoldásokkal – mint például az igény szerinti szállítású kenőolaj-szivattyú – közösen nagyban hozzájárul az igen kedvező, 100 kilométerenként átlagosan csupán 8,8 literes üzemanyag-fogyasztáshoz (széndioxid-kibocsátás: 206 g/km).

Az erőátviteli rendszerbe már alapkivitelben a kompakt háromtengelyes elrendezésű, hétfokozatú S tronic sebességváltó kerül, hetedik fokozatában az üzemanyag-fogyasztás mérséklésének szolgálatában hosszúra választott áttétellel. A vezető a „D” és „S” menetprogramban automatikus, míg a kormánykerék kapcsolóbillentyűiről, illetve a speciális RS-dizájn szerinti váltókarról vezérelve manuális üzemmódban egyaránt használhatja a kettős tengelykapcsolós váltóművet. A rajt-automatika (Launch Control) már indulástól a lehető leghatékonyabb vonóerő-átadást szabályozva biztosítja a maximális gyorsulást.

A quattro állandó összkerékhajtás szíve a hátsó tengely elé telepített, hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályozású lamellás tengelykapcsoló, amely mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően osztja el a motor felől érkező nyomatékot az első és a hátsó kerekek között.

Az Audi RS Q3 kényelme kárára kötött kompromisszumok nélkül kínál meggyőzően stabil irányíthatósági és dinamikus menettulajdonságokat. Az RS-sportfutómű 25 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a nagyteljesítményű SUV-modell karosszériáját. Az első és a hátsó tengely közötti kedvezőbb tömegeloszlás érdekében az akkumulátor a csomagtérben kapott helyet. A független hátsó kerékfelfüggesztéseket négy-négy lengőkarral alakították ki a tervezők.

Különösen gazdaságos az elektromechanikus fogasléces szervokormány működése, amely feszes hangolásával pontos visszajelzésekkel szolgál. A szintén elektromechanikus rögzítőfék mellett a hegymeneti elindulási asszisztens is a szériafelszereltség része.

Az RS Q3 belső szellőzésű és perforált első féktárcsái a wave-dizájn szerinti kialakításban, azaz hullámos külső kontúrral készülnek, nagyjából egy kilogrammot takarítva meg az első futóműnél. Átmérőjük365 milliméter, s nyolcdugattyús, feketére fényezett féknyergeik „RS” logót hordoznak. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) sport-üzemmódot is kínál, de akár teljesen ki is kapcsolható.

Az Audi RS Q3 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal érkezik a márkakereskedőkhöz, de háromféle 19 és 20 colos tárcsa is szerepel a kínálatban. Ezek egyike az öt dupla V-küllős dizájn, amely a 2012-es Pekingi Autószalonon bemutatott Audi RS Q3 concept tanulmánymodell keréktárcsái alapján született.

Különleges motorizáltságán túl az Audi RS Q3 külső stílusjegyek egész sorával egyértelműen jelzi a Q3-családon belül elfoglalt különleges pozícióját, így számos RS-specifikus formai elem erősíti a nagyteljesítményű kompakt SUV-modell magabiztos fellépését. Ezek között említhetők karosszériája matt alumínium díszítőelemei és tetősínjei, oldalsó küszöb- és ajtó-díszlécei, méhsejt-mintájú, fényes fekete hűtőrácsa, első RS-lökhárítója és középső légbeömlő nyílása rácsozatának „quattro” felirata. A hátulnézetet nagyméretű hátsó tetőlégterelő, markáns diffúzorbetéttel kiformált lökhárító, méretes elliptikus kipufogóvégek és hangsúlyos „RS Q3” felirat határozza meg. 4.410 milliméterével a sorozat dinamikus csúcsmodellje 25 milliméterrel múlja felül az Audi Q3 hosszúságát, saját tömege1.730 kilogramm.

Az Audi RS Q3 mindkét – matt alumínium vagy fekete – optikai csomagjával egyaránt széles körű lehetőségekkel szolgál az egyéni kialakításokra. Ilyenek lehetnek például az első lökhárító oldalsó légbeömlő nyílásainak légterelői („flap”), a hátsó diffúzor kiegészítő eleme vagy a tetőlégterelő „uszonyai”. Az Audi RS Q3 palettáján nyolc külső szín sorakozik, köztük az exkluzív „Sepangkék gyöngyház” árnyalattal.

Az utastérben is harmonikus folytatásra lel a külső sportos stílusa. A kombinált műszeregység tagjai szürke számlapokkal, fehér feliratozással és vörös mutatókkal jelennek meg. Az alul lapított karimával kiformált bőrbevonatú multifunkciós sportkormányt és a váltókart „Sziklaszürke” kontrasztárnyalatú varrások díszítik. Az MMI kezelési rendszer monitorja és a vezetőinformációs rendszer (FIS) kijelzője egyaránt „RS” logóval üdvözli a vezetőt. A vezetőinformációs rendszer RS-menüjéből a töltőnyomás, a kenőolaj-hőmérséklet pillanatnyi értékei is lehívhatók, de köridő-mérő is rendelkezésre áll.

A pedálok és a lábtartó alumínium, a dekorbetétek pedig alapkivitelben zongoralakk-fekete felülettel készülnek, alternatívaként a „Race” alumínium vagy a „Carbon” szénszálas változatokat kínálja a quattro GmbH. Szériakivitelben a mennyezetkárpit fekete, extraként „Holdezüst” tónusban is rendelhető.

Az „RS Q3” nyomattal díszített, fekete Alcantara/bőr bevonatú sportülések szintén a szériafelszereltséget bővítik, míg az opcionális kínálatban a „Sziklaszürke” díszvarrásokkal készült, fekete vagy „Holdezüst” finomnappa bőrkárpitozás, illetve a rombuszmintás steppelésű dizájncsomag is szerepel.

A csomagtér alaphelyzetben 356 literes, de az osztott hátsó üléstámlák lehajtásával, s a tetőig pakolva már1.261 literáll rendelkezésre. A praktikus megfordítható csomagtér-padló az alapkivitel része. Aki még többet kívánna szállítani, vonóberendezést is rendelhet.

Az Audi RS Q3 gazdag szériafelszereltségében az RS-specifikus vezetőinformációs rendszer, a „plus” parkolássegítő berendezés, a tíz hangszóróval működő „Audi sound system” illetve a „Xenon plus” fényszórók és a LED-technikájú, üzemen kívül homogén sötétvörös árnyalatú hátsó lámpák is felfedezhetők.

Az infotainment területén komponensek sokaságának modulrendszere szolgál széles palettával, amelynek csúcsán a saját merevlemezes tárolóval ellátott „MMI Navigation plus” navigációs rendszer áll. A Bose surround-hangrendszere 465 watt összteljesítménnyel 14 hangszórót vezérel, a „Bluetooth-Autotelefon online” funkció pedig a WLAN-hotspot segítségével kapcsolja a kompakt nagyteljesítményű SUV-modellt az internetre, s hozza el fedélzetére az „Audi connect” sokrétű online-szolgáltatásait. Az extrafelszerelések kínálatában sokoldalú vezetői segédrendszerek is sorakoznak.

Az Audi RS Q3 kiszállítása itthon a tervek szerint 2013 novemberétől indul.

Hozzászólások

comments

A szerző

Hasonló cikkek

Komment